איך ליצור קורס אינטרנטי ב – 10 ימים?

תוכן עניינים

היתרון הברור ביותר הוא של קורסים אינטרנטיים הוא שהם מאפשרים לכם למנף את הזמן שלכם ולייצר הכנסה על ידי מכירת הקורס למספר גדול של לקוחות.
נניח שעד היום העברתם סדנה פרונטלית של 4 שעות למספר מצומצם של משתתפים. הפיכתה לקורס אינטרנטי תאפשר לכם למכור אותה לכמות הרבה יותר גדולה של לקוחות.
יתרון משמעותי נוסף הוא שבימים שבהם אירועים פרונטליים מוטלים בספק, נניח בגלל הקורונה, קורס אינטרנטי מאפשר לכל אחד ללמוד בזמן ובמקום שנוח לו, ללא צורך להגיע פיזית לכיתת הלימוד.

בעולם כולו, לפחות 70% מהסטודנטים לומדים באמצעים מקוונים, ואם זו המגמה העולמית, כדאי להשתלב בה ולהתחיל לארוז את הידע המקצועי לקורסים אינטרנטיים, שקהל היעד של העסק יוכל לרכוש.

כולנו לוקחים את הידע שלנו כמובן מאליו. כבעלי עסק, יש לנו ידע רב וצריך רק לארוז אותו ולהנגיש אותו לקהל היעד בצורה נכונה.

יוצא לי לדבר עם הרבה בעלי עסקים ונראה שמה שמפחיד את רובם (ובגלל זה הם נמנעים מליצור קורס אינטרנטי) היא המחשבה שזה מאוד מסובך.

אז כדי להראות לכם שזה ממש לא מסובך, הכנתי לכם תוכנית עבודה ליצירת קורס אינטרנטי ב-10 ימים.

ממש כמו בצבא, החלטתי לחלק את מלאכת יצירת הקורס האינטרנטי ל-3 חלקים:

  1. תכנון הקורס
  2. הפקת הקורס
  3. העלאת הקורס לרשת

בכל חלק תקבלו פירוט של הפעולות שצריך לעשות כדי להתקדם לשלב הבא בתהליך.

תוכנית עבודה לקורס אינטרנטי ב-10 ימים בלבד!

ימים 1-2: תכנון הקורס

יום 3: כתיבת התסריט לסרטוני הקורס

ימים 4-5: צילום הסרטונים/הקלטת קבצי השמע

יום 6: עריכת הסרטונים

יום 7: העלאת החומרים לאתרי הוידאו והאודיו שנבחרו

ימים 8-9: הכנת החומרים הנילווים לקורס (תמונות, גרפיקה, קבצי PDF)

יום 10: העלאת תכני הקורס לפלטפורמת הקורסים הנבחרת

התוכנית מניחה שיום העבודה שלכם הוא יום מלא, והיא יכולה להשתנות בהתאם להיקף הקורס שלכם.

טיפ של אלופים: להתחיל עם קורס קטן

אם עדיין לא יצא לכם ליצור קורס אינטרנטי, אל תתחילו עם הקורס הכי מקיף שלכם לתחום שבו אתם עוסקים.

אני ממליץ להתחיל עם קורס קטן, שהיקף התכנים הכולל יהיה עד שעה וחצי.

בצורה הזו, ה”כניסה” שלכם לתחום תהיה קלה ככל האפשר ולא תקבלו “הלם” מכמות המשימות והפעולות שצטרכו לעשות כדי להוציא את הקורס לאוויר.

כן, זה אפשרי אם מבינים שלא הכל חייב להיות מושלם כבר בהתחלה. זה לא אומר שהסרטונים צריכים להיות באיכות נמוכה, או שהתכנים לא איכותיים, אבל בהחלט אין צורך בשלב ראשון לשכור צלם מקצועי, למשל.

הנושא היחיד שכדאי לא להתפשר עליו הוא פלטפורמת הקורסים. צריך לבחור את הפלטפורמה המתאימה ביותר לצרכי הקורס הנוכחיים והעתידיים, אבל על כך אסביר בהמשך.

ועכשיו הזמן לפרק את התוכנית לשלבים מעשיים…

תכנון הקורס – ימים 1-2

עוד לפני שנתחיל ליצור בפועל את התכנים של הקורס, יש צורך לתכנן אותו.

יצירת דד-ליין

השלב הראשון בתכנון הוא יצירת דד-ליין עם תאריך מוגדר שבו הקורס יראה אור, ולסמן את התאריך בכל יומן אפשרי.

יצירת הדד-ליין תחייב אתכם כלפי עצמך לעמוד בו, אבל אם ההתחייבות שלכם לעצמכם לא מספיק חזקה, הנה טיפ שפשוט לא ישאיר לכם ברירה, אלא לפרסם את הקורס בתאריך שקבעתם.

טיפ של אלופים: למכור את הקורס לפני שהוא מוכן

תתחילו למכור את הקורס (כן, כן, עוד לפני שהתחלתם אפילו להפיק אותו) ללקוחות, כאשר בדף המכירה יהיה כתוב בפירוש מתי השיעור הראשון בקורס נפתח.

ברגע שהתחייבתם ללקוחות שלכם, הקורס יהיה חייב להיות גמור בזמן.

אגב, למכירת הקורס לפני שהוא מוכן יש יתרון נוסף והוא מנגנון גיוס כספים, שישמשו לתשלום עבור כל הדברים שיהיה בהם צורך כדי להעלות את הקורס לאוויר, כמו רכישת גרפיקה, הקמת אתר קורסים וכד’.

בחירת נושא הקורס

אני בטוח שאם היו מאפשרים לכם הייתם עושים קורס מקיף על כל תחום העיסוק שלכם. אבל נושא מקיף מדי, שכפועל יוצא מייצר קורס גדול מדי, זה לא בהכרח הדבר הכי נכון. רוב הלקוחות יעדיפו קורס קטן יותר וממוקד יותר, מאשר קורס שמקיף תחום ידע שלם.

צריך לחשוב על מי שילמד את הקורס. מיהו? מה הוא מחפש? מה יניע אותו לרכוש את הקורס? מה יניע אותו לסיים את הקורס?

לא צריך לנחש מה רוצה קהל היעד שלכם. סקר לקוחות פשוט יעזור לכם לדעת מה הם מחפשים, אילו שאלות מטרידות אותם, מה מעניין אותם.

הסקר הזה ייתן לכם המון מידע שיעזור לכם גם ביצירת הקורסים הנכונים לקהל היעד שלכם, וגם ביצירת המסר השיווקי הנכון בתהליך המכירה שלהם.

הסקר צריך להיות קצר ולא מייגע, כדי שכמה שיותר לקוחות פוטנציאליים ימלאו אותו. יש משווקים שטוענים שהשאלות בסקר צריכות להיות שאלות פתוחות, ויש כאלו שטוענים שדווקא שאלות סגורות (מה שנקרא “שאלות אמריקאיות”) עדיפות. תכל’ס זה לא ממש משנה, העיקר שהסקר יכיל את השאלות הנכונות עבורכם. אלו שיעזרו לכם להבין מהן השאלות הנפוצות של קהל היעד שלכם, וכך לענות עליהן בקורסים האינטרנטיים.

את הסקר עצמו ניתן ליצור בממשק הסקרים של Google Docs.

דרך נוספת למציאת רעיון לקורס האינטרנטי היא מפת חשיבה.

אני מציע לכם לזרוק למפת החשיבה את כל הרעיונות שעולים אצלכם וגם את כל הנושאים והשאלות שעולים אצל קהל היעד שלכם. לכל שאלה אפשר להגדיר שאלות משנה וכך הלאה.

יש מצב שמפת החשיבה תיתן לכם רעיונות לקורסים נוספים, ואולי אפילו מבנה לקורס שלם.

את מפת החשיבה אפשר ליצור בדרך הישנה והטובה של עט ונייר (כן! כן!), באמצעות תוכנות אקסל או וורד, או באמצעות תוכנה מדליקה למפות חשיבה בשם XMIND.

בחירת שם הקורס

שם הקורס הוא בעצם כותרת הקורס ואחד הדברים הראשונים שהלקוח הפוטנציאלי יראה ויחליט אם הקורס הזה נוגע לו ויכול לפתור לו בעיה שמציקה לו עכשיו.

אמנם הכנסתי את בחירת שם הקורס בשלב השלישי בתכנון הקורס שלכם, אבל זה לא בהכרח הזמן לחשוב על השם. לפעמים כדאי לחכות עם בחירת שם הקורס אחרי שהתכנים שלו מוכנים, דבר שדווקא יקצר את תהליך החשיבה על השם, כי הוא יבוא מתוך התוכן ולא להיפך.

כמה דגשים לבחירת שם הקורס:

מבנה הקורס

בשלב הזה עליכם לכתוב את הכותרות של כל שיעור ושיעור בקורס. במידה וכל שיעור מכיל תתי-נושאים, יש להכניס גם אותם. אפשר בהחלט להיעזר במפת החשיבה שעשית.

אני ממליץ על מבנה קורס כזה:

1.      שיעור 1
         1.1 נושא 1
         1.2 נושא 2
         1.3 נושא 3
2.      שיעור 2
         2.1 נושא 1
         2.2 נושא 2
         2.3 נושא 3
3.      שיעור 3
         3.1 נושא 1
         3.2 נושא 2
         3.3 נושא 3

החלוקה הזו מאפשרת ללקוח לצרוך את התוכן בקלות רבה יותר, כיוון שכל חלק בקורס מכיל תוכן מוגדר וספציפי (סרטון קצר, קטע אודיו קצר וכד’), והלקוח לא צריך להתמודד עם קטעי תוכן ארוכים בכל פעם.

כאן המקום גם להחליט אם שיעורי הקורס ייפתחו מיד בהרשמה, או בהדרגה אחת ל-X ימים.

בשלב הזה עליכם לקבוע גם מה סוגי התוכן שיהיו בכל אחד מחלקי הקורס (וידאו, אודיו, קבצים להורדה, טקסטים וכד’).

אם החלטתם ללכת על קורס וידאו (המלצה חמה ביותר ממני אליכם לעשות זאת), עליכם להחליט אם הסרטונים יהיו של צילום מסך (אידיאלי כאשר מדובר בהסברים טכניים למשל), “ראש מדבר” (הוידאו יראה אתכם מדבר אל המצלמה), או שילוב של שניהם.

אחד הדברים שישפרו את ערכו של הקורס אלו הם החומרים הנילווים לסרטוני התוכן. אלו יכולים להיות קבצי PDF (בעדיפות על פני מסמכי וורד), מפות חשיבה, טפסי צ’קליסט, מבחנים וכל חומר אחר שיעודד את הלומדים לעשייה.

הפקת הקורס – ימים 3-9

אחרי שסיימתם לתכנן את הקורס והמבנה שלו, הגיע הזמן להפקת הקורס בפועל. בשלב ההפקה עליכם להכין, בעצם, את כל התכנים שיקבל כל מי שיקנה אצלכם את הקורס.

אני ממליץ בחום לכתוב מראש את התסריט לסרטוני הקורס, בעיקר אם אלה יהיו סרטונים שבהם רואים אתכם. התסריט צריך להישמע טבעי ולא מאולץ. מומלץ מאוד להשתמש בשפה “מדוברת” ולא בשפה גבוהה, אקדמית או מקצועית מדי, שתרגום לצופים לאבד עניין.

אם הסרטונים שלכם ישמשו לקורס טכני, כמו למשל על מערכת הפרסום בפייסבוק, או על תוכנה כזו או אחרת, לא חובה לכתוב תסריט, אבל כן כדאי לכתוב ראשי פרקים, כדי לא לשכוח דברים חשובים וכדי לא לבזבז זמן יקר בצילום.

אם הכנתם תסריט, אפשר להעלות אותו לטלפרומפטר שירוץ לכם מול העיניים. חיפוש פשוט בגוגל יניב לכם מגוון אפשרויות לטלפרומפטר חינמי.

אם החלטתם לצלם את הקורס בעצמכם ולא עם צלם מקצועי (בהחלט צעד חכם. לפחות בקורס הראשון, אין טעם להשקיע כספים מיותרים), הנה כמה טיפים שישפרו את איכות הצילום שלכם:

טיפ של אלופים: לצלם כל שיעור בטייק אחד

כדאי להקליט את כל השיעור בטייק אחד, כאשר בין נושא לנושא יהיו הפסקות שקט קצרות. לאחר מכן, יהיה באפשרותכם לערוך את ההקלטה ולחלק אותה למספר סרטונים קצרים בהתאם לתוכן של הקורס.

אחרי שסיימתם לערוך את הסרטונים, יש להעלות אותם לאתר וידאו.
כאן יש רשימה של אתרי איחסון וידאו.

אם החלטתם להוסיף לקורס גם קבצי אודיו, כדאי להעלות אותם לאתר soundcloud.com

כיום, ניתן גם ליצור גרפיקה מקצועית לקורס בקלות יחסית.
כאן תמצאו סקירה של פלטפורמות לעיצוב גרפי.

העלאת הקורס לרשת – יום 10

אחרי שסיימתם להכין את חומרי הקורס, הגיע הזמן ליצור את הקורס ברשת, על פלטפורמת קורסים, שאליה יגיעו לקוחות הקורסים ובה הם יקבלו את התכנים שהכנת להם.

בגדול קיימות שתי אפשרויות מרכזיות להעלאת הקורס לרשת.

פלטפורמת קורסים שיתופית

בפלטפורמה כזו ההשקעה הכספית נמוכה יחסית, אך מתמשכת (תשלום מדי חודש/מדי שנה). לרוב, יש צוות תמיכה שעוזר במקרה של תקלות או קשיים, אבל הפלטפורמה בסופו של דבר לא שלכם, ויכולות הקורס שלכם תמיד יהיו מוגבלות בהתאם ליכולות פלטפורמת הקורסים, שבה החלטת לאחסן את הקורס שלכם.

להעלות את הקורס לאתר קורסים עצמאי משלכם

כאן ההשקעה הכספית שלכם תהיה גבוהה יותר, אך (כמעט) חד פעמית, והתמיכה ושירות הלקוחות יהיו באחריותכם. מצד שני, אין לכם כמעט מגבלה על יכולות האתר ופיתוח עתידי שלו, כיוון שהוא נבנה מראש לצרכים שלכם.

אנחנו מציעים שירות של הקמת אתרי קורסים, וניתן לקבל פרטים בלחיצה כאן.

טיפ של אלופים: לבחור מוקדם את פלטפורמת הקורסים

כפי ששמתם לב, הפקת הקורס היא החלק שלוקח הכי הרבה זמן. אני מציע להחליט על פלטפורמת הקורסים די בהתחלה, כדי שבמקביל לעבודה שלכם על תכני הקורס, הפלטפורמה תהיה מוכנה עבורך להעלאת התכנים בזמן.

איך ליצור קורס אינטרנטי אפילו בפחות מ-10 ימים

הראיתי לכם איך ליצור קורס אינטרנטי במהלך 10 ימים, אבל אפשר לעשות את זה גם בפחות זמן!

איך? הנה המתכון

על וובינרים שמעתם? אם כן, הטיפ הזה הוא בשבילכם. (ואם לא, אני מזמין אתכם ללחוץ כאן ולקבל מידע על היתרונות של וובינרים לעסק שלכם).

אם יש לכם כוונה לשדר בקרוב וובינר לקהל היעד שלכם, למה לא לחשוב עליו מראש כעל קורס אינטרנטי?

אם הוובינר שלכם יתוכנן בהתאם לשלבי התכנון של קורס אינטרנטי, ההקלטה שלו תוכל לשמש אתכם, אחרי השידור החי, בתור חומר הגלם של הקורס.

כל מה שיהיה עליכם לעשות אחרי שידור הוובינר זה לחתוך את ההקלטה במקומות המתאימים, כדי לחלק אותה לסרטונים קצרים בהתאם למבנה הקורס, להכין את החומרים הנילווים, להעלות אותם לפלטפורמת הקורסים שלכם…

ו…יש לכם קורס אינטרנטי מוכן ועוד כמה ימים לשבת רגל על רגל… (לא באמת!)

שתפו את הפוסט

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

בטוח שיעניין אתכם גם...

בודק...